De situatie is voor cafetaria’s een heel andere dan tijdens eerdere gedeeltelijke lockdowns. Immers: dit keer moeten de supermarkten om 20.00 uur sluiten, terwijl afhaal bij frituurspeciaalzaken doorgang kan blijven vinden.
Uit data van de ING Bank blijkt dat het aantal digitale betaaltransacties in oktober, dus sinds de invoering van de QR-code, in de horeca met 20 procent is gedaald.
Nog niet bekend is hoe ver het aantal is teruggelopen, nu er weer strengere regels gelden voor de horeca. Ook onduidelijk is of het algehele horecabeeld tevens illustratief is voor frituurspeciaalzaken. ProFri-directeur Frans van Rooij verwacht dat de huidige situatie het bestedingspatroon in de cafetariabranche negatief beïnvloedt.
Enkele coronazaken voor professionele frituurders:
1. Laat je zien als hét afhaaladres in jouw dorp/stad
Supermarkten dicht om 20.00 uur, restaurants gesloten. Net als tijdens eerdere (gedeeltelijke) lockdowns, zal dit ongetwijfeld betekenen dat meer foodbedrijven zich richten op afhaal/bezorging. Het zal betekenen dat frituurspeciaalzaken opnieuw extra concurrentie krijgen op hun eigen kernmarkt. Breng de afhaal/bezorgdiensten van jouw cafetaria, snackbar of frituur dus extra onder de aandacht in jouw dorp of stad. Via sociale media, via flyers en posters. Laat in elk geval zien dat je nog altijd hèt afhaaladres bent.
2. Moet ik nu alsnog gaan bezorgen?
Een fors deel van de frituurspeciaalzaken bezorgt (nog) geen bestellingen. Elk bedrijf moet voor zichzelf goed bekijken wat wijsheid is. Wel is afgelopen maanden dit heel duidelijk geworden: bezorging kreeg bij veel bedrijven een enorme impuls door corona en/of gedeeltelijke lockdowns. Zo groeide het bezorgaandeel bij Kwalitaria versneld van 20 naar 50 procent van de omzet. Je kunt deze ontwikkeling niet negeren: bekijk dus nog eens heel goed alle voors en tegens (zeker ook financieel en qua beschikbaarheid medewerkers) wat in jouw specifieke geval het beste is om te doen. Neem in je overwegingen ook mee hoe je omgaat met bezorging als corona weer voorbij is.
3. Alternatief voor de supermarkt?
Nu de supermarkten ook om 20.00 uur moeten sluiten, kan jouw zaak voor consumenten een alternatief vormen later op de avond. Denk hierbij aan ‘vergeten boodschappen’ als blikjes bier en frisdranken en (eventueel, want wie verkoopt het nog?) rookwaren. De situatie is nu dus anders dan tijdens eerdere gedeeltelijke lockdowns, toen supermarkten na 20.00 uur nog wel geopend mochten zijn (maar geen alcohol meer mochten verkopen).
4. Toon dat jij een veilig adres bent (1)
Afhalen is zoals gezegd na 20.00 uur nog gewoon toegestaan. Wel moeten afhalers een mondkapje dragen. Formeel mag je bij afhalers ook alleen hun QR-code checken (bij een groen vinkje geldt de mondkapjesplicht namelijk niet). Echter: niet alleen is de check tijdrovend, het kan er ook voor zorgen dat je aan de ingang eindeloze discussies krijgt over de mondkapjesplicht. Om dit te voorkomen: maak duidelijk dat een mondkapje voor afhalers een vereiste is. Daarnaast: heb jij een duidelijk toiletbeleid voor afhalers?
5. Toon dat jij een veilig adres bent (2)
In de publieke ruimte (toonbank, afhaal, zitplaatsen) geldt een mondkapjesplicht voor medewerkers. Achter de schermen (keuken, werkruimtes) is dit niet het geval. Algemene aanbeveling: de grote meerderheid van mensen stelt prijs op veiligheid. Laat hen dus zien dat u er alles aan doet om een veilige omgeving te scheppen, zowel voor afhalers als (tot 20.00 uur) voor eters te plekke. Laat in uw communicatie bij de ingang én op sociale media aan duidelijkheid voor uw gasten niets te wensen over.
Wat mondkapjes voor medewerkers betreft: besef dat je het hele bedrijf moet sluiten als een medewerker positief getest wordt. Is het misschien aan te raden medewerkers elke dag een zelftest te laten doen voordat hun dienst begint? Zekerheid voor alles.