McD zet in op Digitaal, Delivery en Drive

Actueel, Achtergrond |
10 november 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: redactie FW

Marktleider McDonald’s schrijft het onverbloemd in zijn laatste jaarverslag: de drie D’s zijn voor de komende jaren leidend. De drie D’s van Digitaal, Delivery en Drive-Thru.

door Ubel Zuiderveld

Welke inspiratie kunnen frituurspeciaalzaken en andere horecabedrijven putten uit de drie D’s van McD? Oordeel zelf.

Het is duidelijk waarneembaar: vooral jongere generaties gaan op een heel andere manier om met foodgemak en horeca. In tegenstelling tot oudere generaties, zijn zij bij wijze van spreken 24/7 online. Het zijn deze consumenten die regeren en dicteren met hun duimen en wijsvingers: daarmee schuivend over hun smartphone maken ze de keuzes over hun bestedingen.

De D van Digitaal

McDonald’s keek in het digitale domein jarenlang de kat een beetje uit de boom. Merken als Domino’s Pizza blinken al veel langer uit in digitale marketing. Het Amerikaanse hamburgermerk startte recent een inhaalrace. McDonald’s schrijft: “Om verdere groei mogelijk te maken, zullen we onze technologische innovatie versnellen, zodat klanten kunnen genieten van een snelle, gemakkelijke ervaring die voldoet aan hun behoeften.”

Het jaarverslag vervolgt: “Zowel bij drive-thru, afhaalmaaltijden op de parkeerplaats, bezorging, gewoon afhalen als dineren zetten we ons platform MyMcDonald’s in om klanten persoonlijk aanbiedingen te doen en hen te laten deelnemen aan ons spaarprogramma.” Verkoop via digitale kanalen was vorig jaar bij McDonald’s wereldwijd goed voor 8,7 miljard euro omzet ofwel 20 procent van alle omzet. Dat aandeel moet verder toenemen.

De D van Delivery

Na zijn eerste pilots, rolde McDonald’s McDelivery op grote schaal uit in ons land. Het bedrijf werkt hierbij samen met Thuisbezorgd.nl en Uber Eats. Het betekent ook dat het segment ‘hamburgerbezorging’ in ons land pijlsnel groeit. Hamburgers zitten ‘friet en frituursnacks’ – na pizza en sushi de nummer 3 bij formulebezorging – omzetmatig nu al op de hielen. Wereldwijd bieden nu bijna 30.000 restaurants van McDonald’s bezorging aan – van de totaal bijna 40.000 restaurants. Een gebruiksvriendelijke app moet er mede voor zorgen dat het omzetaandeel van delivery snel verder groeit.

De D van Drive Thru

In zijn jaarverslag schrijft McDonald’s: “We hebben wereldwijd meer dan 25.000 restaurants met een drive-thru, waaronder bijna 95 procent van de ruim 13.000 restaurants in de VS. Tijdens de coronapandemie is dit kanaal steeds belangrijker geworden. We verwachten dat deze ontwikkeling zal doorzetten. Nieuwe restaurants zullen dan ook in overgrote meerderheid een drive-thru krijgen.”

Verder: “McDonald’s zal nieuwe concepten en technologie testen om de klantervaring te verbeteren. Inclusief: geautomatiseerde orderopname; een nieuwe drive-in expres afhaalstrook voor klanten die een digitale voorbestelling hebben gedaan én een restaurantconcept dat alleen gericht is op drive-thru, bezorging en afhaal.”

De D van Dark Kitchen

De enige relevante D die McDonald’s niet noemt, is de D van Dark kitchen. Maar de laatste zin over drive-thru’s is veelbetekenend: de voorgenomen bouw van vestigingen met alléén drive-thru, bezorgen en afhaal en dus zónder zitplaatsen. Een dergelijke vestiging doet wel heel erg denken aan een delivery-only dark kitchen mét afhaalmogelijkheid.

In Londen opende McDonald’s samen met Uber Eats vorig jaar een bezorgkeuken. Deze dark kitchen zit vlakbij een volwaardig restaurant. Het geeft McDonald’s de mogelijkheid om op drukke tijden tóch te kunnen voldoen aan de bezorgvraag en hierbij niet helemaal afhankelijk te zijn van het restaurant.

Dark kitchens met alléén drive-thru’s verschaffen het bedrijf, gezien de geringere investeringen, bovendien de mogelijkheid ook neer te strijken in kleinere dorpen en gemeenten.

Meer over