Kwalitaria: “Bezorging 50% van de omzet”

Actueel |
9 november 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: archief Frituurwereld

Kwalitaria zag in korte tijd het omzetaandeel van delivery fors stijgen. Lag het bezorgaandeel twee jaar geleden nog op 20 procent, nu is het bijna de helft.

Dit meldt vakplatform Retailtrends naar aanleiding van een analyse die Kwalitaria liet uitvoeren door de bureaus Locatus en The Big Data Company.

Succeskansen

Kwalitaria is onderdeel van de Food Franchise Company (FFC). Het formulehuis liet de analyse uitvoeren om de succesfactoren van de 130 Kwalitaria’s in beeld te brengen.

Deze data moeten zicht geven op welke plekken, en onder welke condities, nieuwe outlets het meeste kans op succes bieden, zowel voor afhalen als bezorging.

Omzetvoorspelmodel

Retailtrends.nl schrijft: “De succesfactoren zijn bekend. De leerlessen worden verwerkt in een omzetvoorspelmodel met bijbehorende software. Hiermee kan Kwalitaria zelf voor iedere locatie op de digitale kaart van Nederland verkennen waar kansen liggen.”

De groei van Kwalitaria’s bezorging werd vooral veroorzaakt door de corona-lockdowns. Volgens de onderzoekers is de terugval na beëindiging van de lockdowns echter beperkt; per saldo blijft na de lockdowns de bezorgomzet op een hoger niveau.

Net als veel andere ontwikkelingen, lijkt corona de koers richting delivery dus vooral te hebben versneld. De afhaalomzet loopt door groei van bezorging wel licht terug. De combinatie van online bestellingen en delivery heeft volgens de onderzoekers de potentie om te groeien naar driekwart van de omzet.