Het frietmanifest van vakvereniging ProFri heeft in de media veel aandacht gekregen. Zowel voor als na de overhandiging van het document aan Stannie Driessen, directeur van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, is er veel gezegd en geschreven over de hoofdboodschap: frituurbedrijven zijn niet de oorzaak van de gezondheidsachterstand. Zes hoogtepunten uit de media.
1: Frituurbranche regelmatig in de Telegraaf
De uitreiking van het manifest aan RVS-directeur Stannie Driessen tijdens de algemene ledenvergadering van ProFri, krijgt uitgebreid aandacht in de Telegraaf. De krant schrijft wel vaker over de frituurbranche.
‘Piet Patat is stigma zat: ’We worden ten onrechte gedemoniseerd’ is de kop boven het laatste artikel op 2 november. De relevante cijfers komen erin voor: nog geen half procent van alle genuttigde kilocalorieën in Nederland komt uit de cafetaria’s. En volgens het CBS wordt er in Nederland jaarlijks 400 miljoen kilo friet verkocht, waarvan slechts 14 procent uit de frituurzaken komt.
Eigenaar Robin de Korte (24) van snackbar De Sleutels in Leiden vertelt over de ontwikkelingen in zijn assortiment: “Er is steeds meer vraag naar vegetarische snacks. Daarom verkoop ik inmiddels onder meer vega-bamiblokken én hamburgers van vleesvervangers. Daarnaast ben ik van oorsprong kok en maak ik graag zelf stoofvlees en spareribs. Toch ook alweer wat gezonder.”
2: Kilocalorieën zijn kilocalorieën
Ook elders in de Telegraaf komt het onderwerp aan bod. Columnist Kitty Herweijer kopt: ‘De snackbar moet weg, de vreetschuur mag blijven’. Ze stelt dat ‘de ordinaire’ snackbar het moet ontgelden, terwijl bijvoorbeeld luxere restaurants buiten schot blijven. Eigenlijk onderschrijft ze één van de verwachtingen uit manifest van ProFri: een eerlijke vergelijking van kilocalorieën, ongeacht waar ze verkocht worden.
3: Frietmanifest op NPO Radio 1
Luister: Frietmanifest van ProFri in het NOS Radio 1 Journaal
4: Gezonde discussie bij Radio Veronica
Luister: ProFri-directeur Frans van Rooij bij Radio Veronica (deel 1)
Luister: ProFri-directeur Frans van Rooij bij Radio Veronica (deel 2)
5: Ambassadeurs vertellen het verhaal
Dat de frituurbranche ambassadeurs nodig heeft, blijkt wel uit de verzoeken die ProFri krijgt van verschillende media. Journalisten willen graag ondernemers spreken en in beeld brengen. EditieNL ging langs bij Syl Lammers van ’t Pakhuis Horeca & catering Service in Ede.
Lammers legt in het tv-item uit dat het manifest een reactie is op de stigmatisering van het frietje. “Dat gebeurt al jaren. We beginnen al met een achterstand. Het frituren, de basis van ons product, wordt als slecht gezien. In Oost-Azië frituren ze ook veel en als je dat op de juiste wijze doet is dat gewoon prima. Niemand die daarvan opkijkt. En de meeste snackbars gebruiken plantaardige oliën.”
6. Handen af van de snackbar
Hoe kijkt de consument eigenlijk naar de hele discussie? Tijd voor een enquête. ‘Snackbarverbod belachelijk’, stelt de Telegraaf. Maar liefst 90 procent van de 8932 deelnemers is het daarmee eens en 99 procent begrijpt dat ondernemers boos zijn. Opvallend is dat de respondenten zelf niet heel frequent een cafetaria of snackbar bezoeken. Veruit de meesten zeggen ’soms’, oftewel een paar keer per jaar naar de frituur te gaan.