Nu delivery een vlucht neemt, zijn ook de grote quick servicemerken naarstig op zoek naar methodes om hun producten langer warm te houden onderweg naar de klant. De Amerikaanse hamburgergigant Wendy’s stelde alles in het werk om warmere friet te bezorgen.
McCain introduceerde al meer dan twintig jaar geleden friet met een coating om de temperatuur van friet te borgen. De afgelopen jaren vond dit volop navolging bij andere producenten.
Hoewel McDonald’s het ontkent, lijkt ook de recente vernieuwing van de Big Mac (sappiger, houdt langer warmte vast) mede zijn ingegeven door delivery. Immers: bij aflevering aan de voordeur, moet de kerntemperatuur minimaal 60 graden zijn.
Wendy’s begon al vier jaar geleden met zijn zoektocht naar nieuwe friet, zijn bestverkopende product. Doel: de temperatuur en de knapperigheid garanderen. Deze maand introduceert Wendy’s de friet in al zijn Amerikaanse vestigingen.
Wendy’s verkoopt friet met een heel klein beetje schil eraan voor een vollere smaakbeleving. Ruim tien jaar geleden introduceerde het restaurantmerk voor het eerst friet met schil, maar de schil is nu anders gepositioneerd. Verder kreeg de friet een flinterdun beslag om de krokantheid te bevorderen.
Maar Wendy’s veranderde ook de bereidingskeuken. Voortaan worden wat kortere frituurmandjes gebruikt, die beter garanderen dat de friet daadwerkelijk helemaal goed is ondergedompeld in de frituurolie. De frituurmethode werd zodanig aangepast, dat de friet van Wendy’s elke keer op precies dezelfde manier wordt afgebakken.
Naar zeggen van Wendy’s zijn de afgelopen vier jaar liefst 20 verschillende soorten friet en afbakmethodes onderzocht om tot het meest bevredigende resultaat te komen. Sinds de oprichting in 1969, werd alleen in 2010 de friet van Wendy’s eerder aangepast. Er is sindsdien een nieuw soort zeezout gebruikt en ook deze friet bevatte dus al stukjes schil van de aardappel.