Nieuw in Nederland is de corn dog. Deze Amerikaanse snack mocht zich rond de introductie in ons land dit voorjaar verheugen op veel aandacht in de landelijke media. Groothandel Sligro riep zelfs de eerste Nationale Corn Dog Dag uit. Op deze dag zette Sligro de corn dog in het zonnetje via zijn snackformules Plaza en Big Snack.
Van Tol Convenience in Den Bosch bracht de corn dog naar Nederland. Het is een gefrituurde hotdog met een jasje van krokant maïsbeslag.
Omdat de corn dog op een stokje zit, noemt Van Tol het een “happiness on a stick” snack. Volgens Van Tol sluit de corn dog aan bij drie verschillende trends, namelijk de groeiende populariteit van Amerikaans streetfood, de hausse aan foodtrucks en de behoefte aan snack voor onderweg (“on the go”).
Zonder veel geknoei
Omdat hij zonder veel geknoei opgepeuzeld kan worden, leent de snack zich goed als snel tussendoortje. De corn dog is rond 1927 uitgevonden. Volgens Van Tol eten Amerikanen gemiddeld 70 corn dogs per persoon per jaar. Dat zijn er een slordige 20 miljard totaal.
Dan te bedenken dat Amerikanen daarnaast elk jaar ongeveer 50 miljard gewone hotdogs eten. Alleen al fastfoodketen Sonic verkoopt jaar in jaar uit tientallen miljoenen corn dogs. Sonic kent zelfs twee National Corn Dog Days. De eerste was 18 maart, de tweede is 26 augustus.
Dit artikel is gepubliceerd in magazine Frituurwereld, #4 zomer 2017