De trend van chips en andere supermarktproducten met populaire snacksmaken uit de frituur- en fastfoodbranche zet door. Chipsmaker Croky introduceert in enkele supermarkten nu de smaak Patatje Speciaal.
Al bijna tien jaar laten foodfabrikanten zich inspireren door de snackbranche. Het begon in 2012 allemaal met Patatje Joppie, chips die vernoemd werden naar de populaire saussmaak van Elite in Neede. De introductie volgde destijds op een wedstrijd van Lay’s; het bedrijf daagde het publiek uit om nieuwe chipssmaken te verzinnen.
In april dit jaar deed Lay’s opnieuw van zich spreken met een “horeca-introductie”. De fabrikant presenteerde een lijn chips met smaken die ontleend zijn aan gerechten van de fastfoodmerken KFC, Subway en Pizza Hut. De Duitse supermarktmerken Aldi en Lidl inspireerden eerder salades en pizza’s op de frikandel.
Croky, een Belgische fabrikant, zegt zelf over zijn Patatje Speciaal-chips: ”Deze krokante aardappelchips met intense speciaalsmaak doen je spontaan watertanden! Met Croky Friet Speciaal kruiden.” Naast de kruidenmix “patatje speciaal” zijn onder meer ui, tomaatpoeder, melkpoeder en dextrose gebruikt om de frietchips zijn smaak te geven. Croky’s Patatje Speciaal is glutenvrij en volgens de fabrikant geschikt voor vegetariërs.