Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2020, daalde de horeca-omzet over de maanden januari, februari en maart van dit jaar met bijna 4 procent. Dat meldt het CBS. De omzet van fastfoodrestaurants steeg daarentegen met 3,4 procent.
Tot deze groep rekent het CBS ook de cafetaria, snackbars en frituren. Onduidelijk is of zij meeprofiteerden van deze groei of dat de omzetgroei beperkt bleef tot de vestigingen van veelal Amerikaanse quick servicemerken zoals McDonald’s en Burger King.
Min 44 procent
Dat er sprake is van een omzetdaling ten opzichte van eind 2020 mag geen verwondering wekken. De lockdown werd immers verlengd. Het laatste kwartaal van vorig jaar gaf dit een écht een daverende klap: een omzetdaling van 44 procent voor de hele horeca.
Min 52 procent
Ten opzichte van het eerste kwartaal 2020 (toen corona nog nauwelijks in ons land was), bestond het eerste kwartaal van dit jaar uit drie rampmaanden. Vergeleken met het begin van 2020 nam de omzet voor de hele horeca af met 46,7 procent. Wordt er vergeleken met januari tot en met februari 2019, een normaal jaar dus, dan was zelfs sprake van een daling van ongeveer 52 procent.
De groep fastfood- en frituurbedrijven (totaal 13.990 bedrijven, ook inclusief ijssalons en andere spijsverstrekkers) geeft een relatief gunstig beeld. Ten opzichte van begin 2020 was de omzetdaling 9,2 procent in de eerste drie maanden van dit jaar. Ook hierbij moet worden aangetekend dat het CBS de cijfers van Amerikaanse fastfoodmerken en cafetaria’s niet uitsplitst.