Plantaardig eten: de trend van het moment

Achtergrond |
21 december 2018 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
De Uitdaging / Nederlands Frituurcentrum

Lezingen, congressen en trendrapporten over de plant-based foodtrend woekeren als de Japanse duizendknoop over de westerse wereld. Geen twijfel mogelijk: plantaardige foodproducten hebben de toekomst. Vooral jongere generaties grijpen nu en in de toekomst steeds vaker naar plantaardige gerechten, snacks en tussendoortjes. Met name in de VS worden kosten noch moeite gespaard om iedereen in de horeca hiervan te doordringen. Ook in ons land staan alle signalen op groen en dus op “plantaardig”.

Door Ubel Zuiderveld

Nog onlangs bleek dat een groot deel van de Nederlanders (46 procent) minder vlees (en/of vis) wil gaan eten de komende tijd. Het percentage komt voort uit een onderzoek dat het Voedingscentrum recent hield onder Nederlandse consumenten. Uit de gegevens bleek ook het volgende: met name het aantal flexitarische en veganistische consumenten stijgt snel. De hoeveelheid vegetariërs groeit al decennialang gestaag maar zeker door. In de grafiek op deze pagina zijn de gegevens uit het onderzoek inzichtelijk gemaakt.

Assortiment

Opmerkelijk is dat verhoudingsgewijs het aantal veganisten in ons land harder groeit dan het aantal mensen dat zich vegetariër noemt. Veganisten willen helemaal van geen dierlijke producten weten. Het is nog maar enkele jaren geleden dat de hoeveelheid veganisten in ons land geschat werd op 20 duizend tot 30 duizend. Twee jaar terug hanteerde de Nederlandse Vereniging voor Veganisme een cijfer van 70 duizend. Het eigen ledental groeide toen in een jaar met ruim 25 procent. De cijfers lijken nu alweer achterhaald. Het onderzoek van het Voedingscentrum spreekt van 1 procent van de bevolking. Dit betekent dat het aantal veganisten in ons land tenminste 150 duizend zou bedragen. In elk geval: horecabedrijven die niet voldoende vegetarische en/of veganistische producten in hun assortiment hebben, lopen de kans dat hun klandizie terug loopt. Immers: één veganistisch familielid kan ervoor zorgen dat de hele familie zo’n horecabedrijf gaat mijden. Wat dit betreft is het raadzaam de column op bladzijde 3 even te lezen.

Groter aanbod

Inmiddels neemt het aanbod aan vegetarische en veganistische snacks voor de frituurbranche zienderogen toe. In deze editie van Frituurwereld komen in de productenrubriek Nieuw! de nodige vegetarische tussendoortjes en maaltijdcomponenten aan de orde. Wie zijn frietje mét echter geschikt wil maken voor veganisten, moet er zeker van zijn dat zijn friet niet is voor- en afgebakken in frituurvet met dierlijke bestanddelen. Ook moet een veganistische snack natuurlijk niet worden afgebakken in bakpotten waarin (soms) ook dierlijke vetten of dierlijke snacks gaan. Daarnaast moet de mayonaise bij het frietje mét natuurlijk eveneens vrij zijn van dierlijke bestanddelen. Dit betekent dat de mayonaise één van zijn normale hoofdingrediënten moet missen, namelijk eieren. Dierloze mayonaise is al langere tijd op de markt. Het Utrechtse frietconcept Manneken Pis was twee jaar geleden één van de eersten in de sector die diervrije en dus eivrije mayonaise ging verkopen. Vleesloze snacks zijn er inmiddels volop; eigenlijk alle snacktoppers zijn wel in een vegetarische variant beschikbaar. Nogmaals zij gezegd: dat ze voor- en afgebakken zijn in plantaardige vetten en/of oliën is voor de veganist natuurlijk wel een must. Het blijft hierbij opletten geblazen. Zo zijn nieuwe vegetarische bitterballen die tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven werden gepresenteerd niet geschikt voor veganisten. Ze zijn duurzaam omdat ze zijn gemaakt van restproducten: frietresten van het FrietHoes, bierresidu van Jopen Bier en… restkaas.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19