Er komt een einde aan de consumentencampagne Nationale Week van de Friet. Het Nederlands Frituurcentrum en vakvereniging ProFri, de organisatoren, kondigden aan dat de 2018-editie vrijwel zeker de laatste was.
In een verklaring laten de partijen weten dat het beoogde doel nooit ten volle is behaald. “Ondanks veel activiteiten die frituurondernemers zelf optuigden, bereikten we nooit de grote landelijke impact die wij voor ogen hadden met deze jaarlijkse consumentencampagne. Wij zijn er niet in geslaagd een evenement op te tuigen dat net zoveel belangstelling trekt als bijvoorbeeld de campagne rond de Hollandse Nieuwe.” Dit komt volgens het Nederlands Frituurcentrum mede doordat de branche, zowel frituurbedrijven als de industrie, nooit als een gesloten front de Week van de Friet voluit omarmde.
Het frituurcentrum houdt de deur voor toekomstige frietacties wel op een kier. Directeur Frans van Rooij: “Een landelijke of een Europese subsidie kan het evenement redden. Zoals de bakkers dat doen met hun campagne Ode aan het Brood, betaald door Europa. Ik zie zoiets voor ons frietje op dit moment niet gebeuren. Daarvoor is er bij te veel partijen een verkeerd beeld over frituren als bereidingswijze van voedsel.” De laatste Week van de Friet werd begin oktober afgesloten waar de campagne in 2014 ooit begon: bij een aardappelboer in Wieringerwerf.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19