Het Nederlandse marktdebuut van nieuwe Amerikaanse fastfoodmerken trok de afgelopen maanden volop de aandacht in de media. Nu zijn ook de eerste omzetcijfers bekend. Foodservice Watcher calculeerde een spectaculaire omzetgroei van Amerikaanse merken in de food- en drankverstrekkende vaderlandse horeca. In amper drie jaar tijd steeg de omzet van circa 1,1 miljard euro tot ruim 1,4 miljard (een plus van ruim 27 procent). De omzet is ongeveer gelijk aan alle frituurbedrijven samen in ons land.
Five Guys, TGIF, Papa John’s, Dunkin’ Donuts, Pizza Hut en Taco Bell. Ze beleefden de afgelopen twee jaar hun debuut of een comeback in ons land. In augustus opende bovendien een eerste vestiging van het Amerikaanse ijsmerk Baskin Robbins (gecombineerd met Dunkin’ Donuts). De nieuwkomers boekten nog een geringe gezamenlijke omzet van circa 28 miljoen euro.
Daarnaast beleefden gesettelde Amerikaanse merken een versnelde groei. McDonald’s vertegenwoordigt met 861 miljoen euro nog altijd 61 procent van de Amerikaanse omzet. Domino’s en KFC volgen met aandelen van respectievelijk 12,5 en 9 procent. De Amerikanen hebben omzetmatig bijna 7,5 procent van de Nederlandse foodservice in handen (horeca, catering en gemak). Drie jaar geleden was dit aandeel slechts 5,5 procent tegen 3,3 procent tien jaar eerder. Aldus Foodservice Watcher in Bredevoort.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 9 – Najaar 2018