Het aantal koffiezaken blijft sterk groeien. Aldus cijfers van Datlinq in Capelle aan den IJssel. In 2016 was de aanwas van de koffiebranche 13 procent. Vergeleken met 2010 is de groei zelfs 52 procent. Bij een ander koffieschenkend bedrijfstype, lunchrooms, was de toename nog sterker. 16 procent groei in 2016, 80 procent vergeleken met 2010. Alleen al Amsterdam telde eind vorig jaar 99 gespecialiseerde koffiezaken.
Een van de grote aanjagers van de Nederlandse koffiehoreca, is de Amerikaanse formule Starbucks. Starbucks groeide in korte tijd niet alleen naar bijna 60 eigen koffiezaken, maar is ook op veel andere locaties present, zoals cateringrestaurants (onder de hoede van cateraar Albron) en in tankstations van Shell (to-go). Starbucks geldt als een belevingsvol premium koffiemerk, dat in ons de land de prijs per koffieconsumptie flink opstuwt.
Nederlanders behoren tot de top 5 van koffiedrinkers wereldwijd. In 1990 was de consumptie (3,8 koppen per persoon per dag) op zijn hoogtepunt. De laatste jaren stabiliseert het aantal zich rond circa 3,3. Uit een recent verschenen van het FoodService Instituut Nederland blijkt dat koffie goed is voor ettelijke tientallen procent van de totale vaderlandse horecaomzet.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017