Friet is nog altijd de hoofdmoot bij cafetaria’s en fastfoodketens. Dit blijkt uit de Out of Home Shopper Tracker van GfK. 55 procent van de bezoekers die vorig jaar in de fastservicesector (cafetaria’s en fastfoodketens) iets te eten bestelden, koos voor friet. Hiermee blijft friet zowel snacks (42 procent) als hamburgers (34 procent) ruim voor.
GfK bespeurde wel duidelijke verschillen tussen het aankoopgedrag bij drie onderzochte frituurconcepten. Bij Febo bleek de voorkeur van de kopende eters voor snacks groter. 61 procent van hen koos primair voor snacks, friet volgde met 47 procent. Bij Smullers was het beeld anders dan bij Febo: friet bleef met 57 procent de snacks (56 procent) nipt voor. Kwalitaria is daarentegen een echte frietzaak. 73 procent verkoos friet, 64 procent snacks. Het aandeel burgers bij de drie formules ligt duidelijk lager dan het gemiddelde in de totale fastservicesector (inclusief specialisten als McDonald’s en Burger King). Bij Kwalitaria kocht 13 procent van de “eetkopers” een burger, bij Smullers 20 procent en bij Febo 27 procent.
GfK vroeg 20 duizend Nederlanders naar hun snackgedrag in fastservicebedrijven. GfK keek ook naar de bezoekfrequentie. 3,3 procent van de ondervraagden bezoekt minimaal eens per maand een Smullers. Voor Kwalitaria (2,8) en Febo (2,1) liggen de percentages lager.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017