Ben je als ondernemer voor de maaltijdbezorging te afhankelijk geworden van grote platforms? Hier volgen 8 tips om daar verandering in te brengen.
Genoeg ondernemers die gebruikmaken van grote bezorgplatforms, zijn tevreden met de omzet die ze ermee maken. Maaltijdbezorging heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen en zal de komende jaren nog verder groeien.
De Vereniging Professionele Frituurders spoort ondernemers aan om kritisch na te blijven denken over hun exploitatiemodel zodat ze niet té afhankelijk worden van grote platforms, zeker als dergelijke bedrijven de commissie blijven verhogen. Er zijn verschillende stappen die cafetaria’s, snackbars en andere frituurspeciaalzaken kunnen nemen.
1. Zorg voor een goed alternatief
Een platform uitzetten is niet realistisch als je bezorgomzet er voor groot deel van afhankelijk is. Je kunt wel zorgen voor een goed alternatief: een eigen bestelpagina, met eventueel ook een bezorgapp voor op de mobiele telefoon. Jouw bezorgmodule moet inspelen op de behoefte van de consument die steeds vaker kiest voor gemak. Zorg dat de bestelpagina er goed uitziet, overzichtelijk is en het bestellen zo makkelijk mogelijk maakt voor de consument.
Ondernemers die iedere dag op de werkvloer staan, moeten dit vooral niet zelf doen. Besteed het ook niet uit aan iemand die toevallig handig is met computers en websites, maar kijk naar gespecialiseerde dienstverleners op dit gebied die alles-in-één-oplossingen bieden voor bezorgrestaurants. Een aantal van deze dienstverleners werkt, naast de kosten van de betaaltransactie, met een vast maandbedrag.
2. Zorg dat consumenten jouw bedrijf online vinden
Het is belangrijk dat consumenten in je omgeving jouw bedrijf online makkelijk kunnen vinden. Als iemand ‘snackbar’ of ‘cafetaria’ intikt op Google, moet jouw bedrijf zo hoog mogelijk in de resultaten staan. Bovendien moet de eerste indruk goed zijn. Hoe pak je dat aan? Online is er genoeg advies te vinden over hoe je als eetgelegenheid beter vindbaar wordt op het internet, onder meer met behulp van Search Engine Optimalisation (SEO).
Eén van de eerste acties die je online kunt doen (als je dat nog niet hebt gedaan), is jouw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Daarmee ben je zichtbaar in het venster rechts van de zoekresultaten. Daar staat de belangrijkste informatie over jouw bedrijf, zoals locatie, contactgegevens, websitelink, openingstijden, recensies en foto’s.
Ook een vermelding op de websites van de Nationale Smulgids en het Goed Gefrituurd Keurmerk dragen bij aan een betere online vindbaarheid. Alle uitmuntende frituurbedrijven kunnen zich aanmelden voor de Smulgids, of zich aanmelden voor het Goed Gefrituurd Keurmerk.
3. Laat je micro-site verwijderen
Maak je gebruik van Thuisbezorgd en heb je daarnaast al een eigen bestelpagina, dan is de kans groot dat Thuisbezorgd ‘stiekem’ van jouw bedrijf een micro-site heeft aangemaakt. Deze staat in Google bijna altijd bovenaan. Jouw klanten, jouw fans, denken dan dat ze hun bestelling rechtstreeks bij jou hebben geplaatst, maar dat is dus niet het geval. Het is een slimme manier van Thuisbezorgd om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bestellingen via hen blijven lopen. Thuisbezorgd is verplicht om deze micro-site op het eerste verzoek direct te verwijderen wanneer deze niet op jouw verzoek is gemaakt.
4. Een eigen bestelsite? Schreeuw het van de daken
Kunnen consumenten rechtstreeks bij jou bestellen? Breng het ter sprake in de zaak, leg flyers neer of stop een flyer bij de bezorgbestelling (hoewel Thuisbezorgd dat officieel niet toestaat). Post het op social media. Sowieso is het goed om jouw bedrijf en je team te laten zien op social media. Of zoek de lokale media op. In ieder geval: vertel je verhaal en laat mensen weten waarom ze direct bij jou moeten bestellen.
5. Kijk anders naar je omzet
De kracht van grote bezorgplatforms is bekend: zet je het aan, dan komen er geheid bestellingen binnen. Gegarandeerde omzet dus. Zeker in het begin kan je eigen website daar niet aan tippen. Maar de kosten van een eigen bestelmodule zijn hoogstwaarschijnlijk een stuk lager, dus met minder bestellingen kun je aan het eind van de dag toch meer overhouden.
6. Creëer een one-stop-shop
Wanneer het binnen je mogelijkheden ligt, kun je overwegen het assortiment uit te breiden. Salades, pizza’s, carpaccio’s, verse sappen? Als de behoefte er is en niemand anders in de omgeving speelt erop in, kan het lonen om een one-stop-shop te creëren.
7. Plaats een kleiner assortiment op het platform
Als je een bezorgplatform toch wilt aanhouden om daarmee nieuwe klanten aan te trekken, beperk dan het assortiment op dat platform en wijs voor het volledige assortiment iedereen naar je eigen bestelplatform.
8. Creëer fans
Een goeie frituurzaak heeft geen klanten, ook geen gasten. Een goeie frituur heeft fans. Blijf de lat zo hoog mogelijk leggen, ondanks uitdagingen zoals het personeelstekort. Blink je uit in het onder meer het frituurvak en gastvrijheid, overweeg dan het Goed Gefrituurd Keurmerk aan te vragen. Zo weten niet alleen jouw fans maar ook andere liefhebbers dat ze bij jou kwaliteit kunnen verwachten. En zorg ervoor dat zij in elk geval op jouw eigen platform hun bestelling plaatsen.