Big Mac, Whopper, friet oorlog… Een naam voor een gerecht kan uitgroeien tot een merk op zich. Nee, een bijzondere naam is natuurlijk geen garantie voor succes. Frituurwereld zet een paar bijzondere gerechtnamen op een rijtje.
door Ubel Zuiderveld
Vorig week kon je het nog lezen in een opsomming van marketingtips op onze website: als je een product of gerecht onder de aandacht wilt brengen dat niet echt goed verkoopt, een zogenaamde ‘slaper’, kan het soms helpen als je er een andere naam aan geeft. De onderstaande opsomming laat zien dat de fantasie van eetverkopers geen grenzen kent.
1. Fracho’s
Nacho’s ken je natuurlijk. De gekruide tortillachips met gesmolten kaas en guacamole of andere toppings zijn razend populair op menig terras. Maar ken je de fracho’s? Dat is friet met soortgelijke toppings à la de Mexicaanse keuken. Tijdens de Internationale Dag van de Nacho, afgelopen oktober, publiceerde Farm Frites op Facebook zelfs een speciaal fracho-recept.
2. Wrapadel
Een frikandel in een wrap, kan het simpeler? De wrapadel is een vondst van cafetaria-eetmakerij Pelkhuisje in Winterswijk. Ondernemer Laurens Tenbergen grossierde in de loop der jaren in dit soort creatieve vondsten. De frikandel ‘wrapt’ hij met een plak kaas, mosterd, gebakken spek en geraspte kaas. Voilá de wrapadel.
3. Hamburrito
Frituurwereld schreef langer geleden al eens over de zogenaamde crossover-trend, het kruisen van populaire gerechten. Het Nederlandse deliveryconcept Taco Mundo maakt al enige tijd naam met de hamburrito. Zoals de naam doet vermoeden, is het een kruising tussen een hamburger en een burrito uit de Texmex-keuken. Taco Mundo beproefde inmiddels verschillende varianten van de hamburrito.
4. Vöner
Soms wordt een soortnaam een merknaam of andersom. In Berlijn begon in 2006 een ondernemer onder de naam “vöner” met de verkoop van plantaardige döner. Gestart op festivals, is vöner inmiddels een begrip in de Duitse hoofdstad. Ook de vega dönerzaak als geheel draagt nu de naam Vöner. Kennelijk was de merknaam niet beschermd. In Finland is namelijk een bedrijf dat voorverpakte vega-döner verkoopt onder de naam Vöner.
5. Shakefiets
Nee, nieuw is hij niet meer, de shakefiets. Het is een fiets met een blender die wordt aangedreven door flink stevig door te trappen. Alleen door de pedalen te laten ronddraaien, kun je zo een smoothie maken. Er zijn bedrijven die shakefietsen verhuren, maar ook sportscholen die een shakefiets ofwel smoothiefiets hebben staan. Shakefietsen, het is zelfs een soort van werkwoord geworden in bepaalde kringen.
6. Winnynaise
Je kunt een eigen saus ook je eigen naam geven. De voorbeelden ervan zijn talrijk. Denk aan de Joppiesaus en de Brandermayonaise. Enkele jaren geleden introduceerde de Vlaamse Winny Wathelet-Suffys haar eigen mayo. Winny werd bij onze zuiderburen bekend dankzij de realitysoap ‘Monacovrouwen’. Ze introduceerde kort nadat ze een bekende Belg werd de Winnynaise. Ze maakte deze exclusieve mayonaise voor een televisieprogramma. Daarna kwam er vraag naar. La Winnynaise transformeerde vervolgens naar een officiële merknaam.
7. Rowwen Hèze
Rowwen Hèze, die kennen we toch? Op de kaart van Eetwinkel BeBo in Sevenum kwamen we tussen de zigeunerstick en de sitostick op de menukaart de Rowwen Hèzestick tegen, vleessnacks aan een prikker. De stick is tevens verkrijgbaar bij eethuis De Viersprong in Kessel. Maar de Limburgse dialectband komt ook voor op de kaart van Restaria Helden. De eerste Restaria van ons land verkoopt de Rowwen Hèzemix, een selectie van zeven minisnacks. De naam gebruiken van een regionale bekendheid: als je het doet, toch altijd maar even eerst vragen of die dat leuk en goed vindt. Om juridische brokken te voorkomen.