In vakbladen en in de media lees je vaak berichten over startende ondernemers. Dat 50 procent al snel weer stopt, daar hoor je weinig over. In de horeca is het slagingspercentage van starters nog dramatischer, zo signaleert ProFri, de vereniging van professionele frituurders. 5 tips voor een succesvolle start als ondernemer in de frituurbranche.
Tekst: Bianca Roemaat
De cijfers liegen er niet om: 50 procent van de starters staakt hun bedrijf binnen vijf jaar, zo laat de Kamer van Koophandel weten. Zo’n 30 procent houdt minder dan het minimumloon over. De rest, zo’n 20 procent van de startende ondernemers, komt wél rond van hun onderneming. Bij de ProFri zien ze dat in de horecapraktijk maar liefst twee op de drie starters binnen een korte tijd alweer stopt.
Tip 1: Stap van de roze wolk af
Deze (snel) stoppende starters zijn vaak een illusie armer en een ervaring rijker. Wat kun je als starter doen om goed beslagen ten ijs te komen? Zie hier de eerste tip: stap van de roze wolk af. Het is voor veel mensen een droom om een eigen onderneming te starten in de horeca. Ze nemen op basis van emotie de beslissing om een bedrijf te openen en slaan adviezen in de wind. Stap van de roze wolk af en bekijk je plannen rationeel.
Tip 2: Maak een bedrijfsplan
Nog even over die roze wolk. Het klinkt vaak als een mooi en romantisch verhaal: ‘Ik heb mijn bedrijfsplan op een bierviltje geschreven’. Maar…dat is geen haalbare kaart. Wie gaat ondernemen, schrijft daarvoor een bedrijfsplan. Het klinkt misschien als een open deur maar ga er echt voor zitten. Zet in dit plan je doel, je aanpak en de haalbaarheid van het idee uiteen. Doe ook marktonderzoek en maak financiële planningen.
In dit artikel van de Kamer van Koophandel staat hoe je je plan schrijft.
Tip 3 : Leer van succesvolle ondernemers
Stel je open voor de tips van anderen. Kijk in je omgeving of vakgebied rond: welke succesvolle ondernemers ken je? Deze ondernemers hebben vaak een mentor gehad. Uit onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam is naar voren gekomen dat coaching door andere mkb-ondernemers vaak nieuwe inzichten en vertrouwen geeft als je bezig bent een eigen bedrijf op te zetten.
Het sparren met andere ondernemers levert nieuwe ideeën op het je versterkt je netwerk. Daarnaast is het gratis en zonder commercieel belang. Want als je advies inwint bij een bank, horecagroothandel, leverancier of investeerder ligt het vaak net even anders…
Kijk ook eens naar Stichting Ondernemers Klankbord. Deze biedt trajecten aan voor mkb-ondernemers waarbij je zes maanden begeleiding krijgt van een OKB-adviseur. Dit zijn ervaren ondernemers die je op weg helpen en van advies voorzien.
Bekijk deze video als je wilt weten hoe dat werkt:
Tip 4: Werk aan je bedrijf
Door met anderen te sparren en te praten over je bedrijf, stap je even uit de ‘waan’ van de dag. Als ondernemer moet je niet alleen bezig met de dagelijkse gang van zaken in je onderneming maar werk ook AAN je bedrijf. Wat was ook al weer je doelstelling? Hoe staat het er nu financieel voor en welke acties ga je ondernemen om je doelen te halen. Waar kun je bijsturen? Plan elke week een dagdeel in om hiermee bezig te zijn.
Tip 5: Sluit je aan bij een vakvereniging
Alleen is maar alleen. We noemden het hierboven al: leer van anderen en spar met ze. Kom in contact met gelijkgestemden en sluit je aan bij een vakvereniging. Je breidt hiermee ook je netwerk uit. Bovendien zijn deze organisaties zoals ProFri op de hoogte van veranderingen in wetgevingen en bieden ze kennis en trainingen aan zodat je vakkennis ook up to date blijft. Tijdens de bijeenkomsten die ze organiseren ontmoet je collega’s en word je geïnformeerd over actuele ontwikkelingen.
Wil je je aansluiten bij de ProFri? Neem dan contact op met het secretariaat of kijk op de website van de vakvereniging voor frituurprofessionals.
Lees hier welke voordelen je hebt als ProFri-lid.