Haal meer uit je koffie-moment
Serveer je koffie in je cafetaria? Breid je aanbod uit met koekjes of andere versnaperingen. Bied deze aan in een combideal. Of bedenk een actie aan de hand van de inhaakkalender waarover we eerder schreven. Kijk de kunst af van de grote fastserviceketens.
Koffie is bij veel fastservicezaken een vaste waarde in het aanbod. Naast het serveren van een kop koffie of cappuccino van goede kwaliteit, kun je meer omzet halen uit je koffie-moment.
Koekje erbij
Volg het voorbeeld van grote fastserviceketens zoals McDonald’s, Subway en Starbucks: breid je assortiment uit met een zoete versnapering. Koffie mèt koek gaat er altijd wel in. Denk aan populaire soorten zoals chocoladekoekjes, cheesecake, donuts, cupcakes of muffins.
Werk samen
Je kunt deze versnaperingen kant-en-klaar inkopen bij je horecaleverancier maar kijk eens of je kunt samenwerken met de lokale (koekjes)bakker. Lokaal inkopen wekt sympathie op. Vermeld de naam van je koekjesleverancier op je kaart en in berichten op sociale media.
Bied een combideal aan
Je klant weet al dat hij koffie wil dus doe aan bijverkoop: bied een combideal aan. Zoals koffie (to go) met een chocoladekoek. Promoot dit via je tv-scherm, wandbord of digitale menubord. Kijk de kunst af van tankstations waar ze de blik van hun klanten vangen als ze voor de kassa of bij de pomp stil staan. Waar zijn die wachtmomenten in jouw zaak? Benut ze!
Koffie als dessert
Serveer je maaltijden of bied je plateservice aan? Zet de koffie dan in als onderdeel van je dessertaanbod. Bied naast je desserts bijvoorbeeld koffie met slagroom en/of bonbons aan (‘koffie compleet’) of koffie met een bolletje ijs of softijs (‘koffie de luxe’) of met een taartje (‘koffie speciaal’). Overweeg een aparte dessertkaart te maken. Daarmee kun je de verkoop stimuleren.
Bedenk een actie
Serveer je koekjes bij je koffie, maak dan gebruik van de inhaakkalender om speciale acties te bedenken. Zo heb je jaarlijks bijvoorbeeld de Wereld Brownie Dag, maar eigenlijk zijn er op online dag van kalenders altijd wel mogelijkheden te vinden waarbij je kunt aanhaken. Vergeet niet de #wereldbrowniedag (of andere dag-van-namen) en #denaamvanjezaak te vermelden zodat klanten je weten te vinden.