Experts van de ING Bank verwachten dat de totale horeca in 2023 met zijn omzetvolume weer nipt beter zal presteren dan voor corona. Overigens presteerden de bedrijven in het fastservice-segment vorig jaar al weer iets boven 2019.
Tot het fastservice-kanaal worden ook de circa 5700 cafetaria’s en snackbars in ons land gerekend. Echter: het zijn vooral de Amerikaanse fastfoodrestaurants die verantwoordelijk zijn voor de groei in 2021 en dit jaar.
Specifieke omzetcijfers van cafetaria’s verstrekt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bovendien niet. Ook de ING hanteert de CBS-cijfers deels als basis van zijn voorspellingen. Voor 2023 verwacht de bank dat het omzetvolume (de hoeveelheid verkochte producten) van de gehele horeca zal groeien met circa 5 procent.
Welke andere 5 prognoses doen de ING-deskundigen?
1. “Personeelskrapte remt de groei”
Vier van elke tien horecaondernemers beschouwen het personeelsgebrek als een fenomeen dat hun bedrijf belemmert. ING: “De krapte zet een rem op de groei. Zo sluiten sommige horecazaken een dag extra in de week of gaat de zaak eerder dicht of later open vanwege een tekort aan personeel. Naar verwachting zal dit tekort ook de komende jaren aanhouden. De sector zal daarom moeten investeren in digitalisering.”
2. “Inkoopkosten drukken de winstmarges”
De hogere omzetten in de horeca, worden voor een groot deel veroorzaakt door prijsstijgingen. ING: “Gemiddeld genomen zijn voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken 9 procent duurder geworden in de eerste negen maanden van 2022. Bier is zelfs met 12 procent in prijs gestegen. De verwachting is dat restaurants en cafés de prijzen voor de consument in 2022 gemiddeld met circa 8 procent verhogen. Dit betekent dat een deel van de hogere kosten ten laste komt van de winstmarge. Voor 2023 wordt een inflatie verwacht van 5,5 procent. Naar verwachting stijgen de prijzen in 2023 dan ook voor het derde jaar op rij met ten minste 3 procent.”
3. “Consument eet minder uitgebreid”
Het consumentenvertrouwen is extreem laag. ING Bank schrijft over de effecten op de horeca: “In het derde kwartaal lag de waarde van de pinbetalingen in de horeca één procent lager dan in het tweede kwartaal. Tegelijkertijd zijn de gemiddelde prijzen gestegen. Dit wijst erop dat de volumes, ofwel de hoeveelheid verkochte producten, zijn afgenomen. De consument gaat een keer minder of minder uitgebreid uit eten. De verwachting is wel dat dankzij het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid de koopkracht volgend jaar nog enigszins op peil blijft. Dit zal de vraaguitval in de horeca naar verwachting dempen.”
4. “Ondernemers zetten er zélf een punt achter”
Ondanks corona, personeelstekorten en hoge energie- en inkoopprijzen, is het aantal faillissementen in de horeca nog altijd relatief gering, aldus de ING. “Zo gingen er in de eerste negen maanden van 2022 slechts 85 horecazaken failliet, waar dat er in een normaal jaar gemiddeld 207 in de eerste negen maanden van het jaar zijn.” Wel staakten relatief veel ondernemers hun horecabedrijf. “Het aantal bedrijfsbeëindigingen is in de eerste drie kwartalen met 30 procent wel sterk toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit toont aan dat horecabedrijven eerder zelf besluiten het bedrijf te staken dan dat ze afstevenen op een faillissement.”
5. “Meer faillissementen dan in 2022”
“De verwachting is dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de horeca in 2023 hoger zal uitvallen dan in 2022,” aldus ING. Eetgelegenheden en cafés kunnen volgens de bank de kostenstijgingen onvoldoende doorrekenen in hun verkoopprijzen. Daarom komt de winst (verder) onder druk. “Daarnaast zijn horecabedrijven in oktober 2022 begonnen met het terugbetalen van de belastingschuld van 1,5 miljard euro. Dit zal voor een deel van de horecabedrijven tot financiële problemen leiden.” Respectievelijk catering, kantines, cafés en restaurants zijn in het bijzonder kwetsbaar, aldus de bank.