Het is onrustig in de deliverywereld. Gisteren maakte Deliveroo, op de Nederlandse markt present sinds 2015, bekend vrijwel zeker eind november te vertrekken uit ons land. Eerder hielden al enkele flitsbezorgers het voor gezien na een kort avontuur.
6 actualiteiten rond maaltijdbezorging:
1. Kosten worden hoger
Om te beginnen: maaltijdbezorging zal de komende jaren aanmerkelijk duurder worden. Bezorgrestaurants en -cafetaria’s krijgen te maken met (nog) hogere kosten. Omdat medewerkers schaars zijn, zullen de personeelskosten stijgen. Daarnaast draaien platforms sowieso geen winst.
PostNL kondigde deze week aan hogere tarieven te gaan rekenen voor pakketbezorging. Aflevering aan de deur is gewoon te goedkoop, omdat veel partijen zich wilden invechten in deze markt. De komende jaren zal iedereen merken dat deze vorm van dienstverlening kostbaar is en dus duurder wordt. Aandeelhouders in de bezorgsector oefenen enorme druk uit: zij willen eindelijk zien dat er winst gemaakt gaat worden door grote partijen die op de bezorgmarkt actief zijn.
2. Monopolist verlaagt zelden prijzen
Als Deliveroo vertrekt, blijft bij de dienstverleners voor maaltijdbezorging alleen Thuisbezorgd.nl als relevante partij over (de schaalgrootte van Uber Eats is nauwelijks groter dan die van Deliveroo). De Thuisbezorgd-tarieven stegen de afgelopen jaren al substantieel, maar zullen nog verder omhoog gaan. Het is een economische wet dat een monopolist zelden prijzen verlaagt. Daarbij is het sowieso goed om als horecaondernemer nog eens heel goed te kijken naar het verdienmodel. Is het misschien lucratiever om jouw schaarse personeel anders in te zetten dan als koerier?
3. Het blijft een marketingmachine
Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen heeft altijd gezegd, dat de ondernemer de kosten van platforms moet beschouwen als marketingkosten. Retorisch liet hij hierop volgen: “Noem mij één andere vorm van marketing die jou zo direct klanten oplevert…”
Hoewel veel verzorgingsgebieden al royaal zijn voorzien van bezorgrestaurants online, blijft Thuisbezorgd.nl inderdaad een marketingmachine van jewelste. Voor formules en restaurants die snel naamsbekendheid willen krijgen en postcodegebieden willen veroveren, blijft Thuisbezorgd.nl dus een aanrader.
4. Deel restaurants staakt bezorging
Het lijdt bijna geen twijfel dat de komende maanden restaurants en andere eetgelegenheden de bezorgmarkt de rug gaan toekeren. Hoewel de cijfers van het aantal ‘platformverlaters’ niet bekend zijn, is dit ongetwijfeld de afgelopen maanden reeds gebeurd. Immers, tijdens de coronapandemie was bezorging voor een groot deel van de maaltijdverstrekkers, naast takeaway, de enige manier om geld te verdienen en medewerkers aan het werk te houden. Vele honderden meldden zich dus voor een plekje op de platforms. Nu de horeca weer open is en het gebrek aan personeel op de restaurantvloer enorm is, staakt een deel van de restaurants de bezorging.
5. Beter verdienmodel voor specialisten
We zien het in de supermarktbranche én bij gespecialiseerde bezorgformules: bedrijven zonder fysieke winkel of fysiek restaurant zijn in het voordeel. De kostenstructuur van Domino’s is anders als die van Loetje, de lasten liggen bij Picnic lager dan bij Albert Heijn.
Hoewel supermarkten zich de laatste maanden op grote schaal roeren op platforms als Thuisbezorgd.nl, is dit vooral ingegeven door concurrentieoverwegingen. Voor formules met alleen compacte outlets, alleen distributiehubs of dark kitchens is het eenvoudiger om een gezonde winst te behalen met maaltijddelivery dan voor ‘ouderwetse’ supermarkten, restaurants en cafetaria’s.
6. Groei maaltijddelivery stabiliseert
Delivery van zowel maaltijden als levensmiddelen groeide de afgelopen jaren onstuimig en steevast met royale dubbele cijfers. Zes jaar geleden was sprake van een totaalomzet van bijna 2 miljard euro. Maaltijdbezorging was toen omzetmatig nog groter dan boodschappenbezorging.
Twee jaar geleden passeerden de supermarkten de horeca voor het eerst op de deliverymarkt. De omzet van foodbezorging lag, aldus het FSIN, vorig jaar op meer dan 7,5 miljard euro. Dat bedrag zal volgens de organisatie in 2025 op zeker 10 miljard euro liggen. Echter: de groei van de maaltijdbezorging zal beperkt blijven, terwijl de boodschappendelivery gewoon verder explodeert. In deze cijfers van het FoodService Instituut is echter het effect van de huidige inflatie (prijsstijgingen) nog niet meegerekend.