Alles is in beweging, zo ook de ijsmakersbranche. Verschillende startups zijn bezig met innovaties. De een gaat voor lokaal schepijs met melk van eigen koeien, de ander gaat voor plantaardig impulsijs, de ander voor ambachtelijk eiwitrijk ijs.
door Bianca Roemaat
IJsnerds: lokaal schepijs en verse ijsmix
Wat? Ambachtelijk gedraaid vers schepijs uit Twente op basis van melk van eigen koeien. Naast ruim 20 verschillende smaken van vloeibare ijsmixen is er vers gedraaid ambachtelijk schepijs geleverd in kant-en-klare 5 liter bakken. Bovendien bieden ze digitale ondersteuning aan op het gebied van communicatie/ sociale media en digitale verkoop. Onder meer door orderkiosken en online tools focust IJsnerds zich naast het ijs ook op de ondersteuning van lokale ondernemers.
Wie? Oprichter van IJsnerds is Niels Roerink. Afkomstig uit een bekende Twentse zuivelfamilie en ambachtelijk ijsbereider. Samen met De Dessert Meesters, Zuivelhoeve Vers en Zuivelhoeve Winkelbedrijven maakt IJsnerds onderdeel uit van Roerink Food Family. Sinds begin dit jaar werkt IJsnerds samen met Maestro Gelato. Daardoor hebben ze naast verse ijsmixen ook lang houdbare basismixen.
Productiewijze: in de ijsmakerij van IJsnerds in Oldenzaal. Hier draaien ze het ijs en de op smaak gebrachte mixen op basis van de weidemelk. Dit is afkomstig van de eigen koeien van de boerderij van de familie Roerink in Lonneker, vlakbij de ijsmakerij. “Schepijs maken zoals het hoort, net als in de ijssalon!”, vertelt Roerink.
Missie: “Op elke hoek van de straat een vers afgedraaid ijsje, dat digitaal is besteld; dat is ons doel”, zo vermeldt IJsnerds op de website. Website: IJsnerds
IJsbaart: het ijs van de toekomst
Wat? Dit is het ‘IJs van de toekomst’: roomijs dat 100% plantaardig is op basis van cashewnotenpasta, fruit ijs zonder toegevoegde suikers op basis van bananenpuree, kleur-, geur- en smaakstoffen. Impulsijs op een stokje, in een bakje en als mini’s.
Wie? IJsbaart is opgericht door Tijn Baart, net voor de coronatijd. Wat begon met een foodtruck op festivals is nu een ijsmerk dat levert aan de horeca en aan consumenten. Inmiddels zijn er meer dan 500 verkooppunten in de horeca.
Productiewijze: De ijsjes worden op geproduceerd op dezelfde wijze als salonijs. Ze worden in een mal afgevuld in een vriesbad bij een ijsfabriek in de Weerriben. “Het is geen inclusie-ijs: elke hap die je van ons ijs neemt, proef je ijs”, vertelt Roderick Verplanken, mede-eigenaar bij het ijsmerk.
Missie: “We willen iedereen inspireren om betere keuzes te maken. Nu en in de toekomst. Impact maken op mens, dier en de planeet met lekker, beter en gezonder ijs.” Website: IJsbaart
Hubert’s Food: eiwitrijk en gezond ijs
Wat? Ambachtelijk eiwitrijk ijs. Het ijs is verrijkt met 10 gram eiwit per portie van 90 gram en in de smaken vanille, aardbei en citroen. Bedoeld voor mensen met ondervoeding die te weinig eiwitten binnen krijgen. In 2023 op de markt gebracht.
Wie: Victor van Saltbommel is de initiatiefnemer van de start-up Hubert’s Food. Deze zoon uit een ijsbereidersfamilie (Huberts IJs uit Meppel) ontwikkelde samen met zijn vader Constant (ijsbereider) en voedingsmiddelentechnoloog Thédor van der Vleuten dit met eiwit verrijkte ijs. Het is inmiddels verkrijgbaar via groothandels en foodservice.
Productiewijze: Het eiwitrijke ijs wordt op ambachtelijke wijze bereid in Meppel en is gebaseerd op het familierecept van Huberts IJs. Deze ijsmaker bestaat als sinds 1922.
Missie: “Ik wil de nieuwe, verantwoorde Ben & Jerry’s worden”, liet Victor van Saltbommel onlangs in Quote weten. Hij wil ondervoeding bij ouderen aanpakken met een gezond, eiwitrijk ijsje en denkt ook al na over suikerreductie in het ijs. Website: Huberts Food
Foto’s: IJsnerds (links) en IJsbaart.